donderdag 12 augustus 2010

Blijf jij aan de kant staan door tegenslag?


'Bouw een krediet op en je zult zien dat je alles voor elkaar krijgt'... Dat is een uitspraak die door een aantal psychologen en schrijvers wordt verdedigd. Ik kan het daar niet mee eens zijn. Ja... natuurlijk is het zo dat je bij integere mensen altijd een welwillend oor krijgt, je dan een relatie opbouwt en je eerlijk kan zeggen wat je denkt en voelt.
Maar dat heeft nog niets met het opbouwen van krediet te maken. Krediet opbouwen zou betekenen dat je, doordat je een aantal zaken goed hebt gedaan, je daarna een aantal mindere zaken kunt veroorloven die dan van je krediet worden afgestreept. Een vreemd idee. Na eerst 100 keer iemand aaien mag je dus dan daarna iemand 10 maal met een hamer op de vingers slaan omdat je krediet hebt opgebouwd. Je mag je dan afvragen of dat opgebouwde krediet dan geen fake-krediet is geweest om daarna genadeloos toe te slaan.    

Ik werk liever nooit meer op de pof
In het verleden heb ik weleens geld geleend van de bank, nog meer geld en aandelen geschonken aan 'vrienden' en geld geleend van een kennis. Dat doe ik dus nooit meer. Nooit is wel erg lang maar ik heb gemerkt dat er altijd een bepaalde 'kijk eens hoe goed ik voor jou ben dus jij bent nu in mijn macht' formule aan vast kleeft. En hoe ik het ook eens ben met het bouwen aan relaties, integriteit en derhalve altijd open en eerlijk zijn is geen vorm van opbouwen van krediet. Het is gewoon altijd durven zeggen wat je denkt en voelt. Ik persoonlijk geef niemand een 'opgebouwd' krediet. Je kan er echt kapot aan gaan. Terwijl je GEEN krediet nodig hebt. Zowel financieel als emotioneel is krediet een constante sluipmoordenaar en un je echt zonder.

Waardeer iedereen die eerlijk is.
Of ik het er nu mee eens ben of niet. Ik heb ook geen behoefte aan krediet. Krediet wordt te vaak aangepakt om in te trekken en daarna zal er genadeloos worden gehakt op het moment dat jouw eerlijke mening niet wordt gewaardeerd. Op zich is dat wel heel prettig want op zo'n moment weet je zonder omwegen wat je aan elkaar hebt doch dat weet je ook als je altijd open en eerlijk bent, zonder je aangevallen te voelen.

Ik hou van jou
Ik hou van jou en hoef niemand iets te vergeven want ik neem niemand iets kwalijk.
Een standaard zinnetje dat ik meestal in de ochtend tegen mezelf zeg en waar ik van kan genieten en mijn dag bewust mee vul. Ik leef zonder krediet en hoop dat ik ook geen krediet van anderen krijg. Want een vriend of vriendin waarvan je krediet krijgt is misschien niet altijd helemaal eerlijk tegen je geweest en blijkt je bij verschil van mening plotseling niet meer te zien als vriend of prima mens die altijd open en eerlijk meningen deelt, doch je plotseling te veroordelen tot de wolf in schaapskleren, een narcist, communist, fascist, egoïst, solist of welk ander 'hokjes' type ook.

Schrik hier niet van.
Het is niet leuk maar dit gebeurt als je eerlijk bent en vanuit het werkelijk diepe principe denkt, doet en bent.
In welk hokje anderen je ook plaatsen; vergeet dan niet eerlijk te zijn. Eerlijk t.o.v. jezelf. Want ook al roepen 500 mensen dat je niet deugt of andere zaken waar ze misschien nog wel gelijk in zouden kunnen hebben, verloochen dan jezelf niet. Op het moment dat je dat doet verspeel je niet je zogenaamd krediet maar wel je oprechtheid. Blijf eerlijk t.o.v. jezelf en zie dat je vechten tegen de bierkaai beter over kan laten aan hen die daar hun energie aan willen verspillen. Volg je plan, houd je doel voor ogen, weet dat alle negatieve zaken die je kunnen treffen kunnen worden omgezet in positiviteit. Maak er gebruik van. Word en wees sterker dan boze tongen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Wees goed voor jezelf, eerlijk tegenover jezelf en je zult zien dat het kaf zich van het koren scheidt.

Heb geduld.
Een prachtig beeld zit al in de steen verborgen.
Een beeldhouwer slaat wel 100 keer met zijn hamer op zijn beitel om de steen te laten splijten en een stukje omhulsel weg te halen. Pas de 101e keer laat een stukje rots los en splijt de steen. De beeldhouwer weet dat de eerste 100 tikken nodig waren om de 101e keer effect te zien. Dat geldt ook weer voor het volgende stukje. Weer 100 keer tikken en weer de 101e keer ogenschijnlijk pas resultaat. Dit proces herhaalt zich en herhaalt zich. De beeldhouwer slaat zich daar regelmatig ook nog bij op zijn vingers of wordt pijnlijk in zijn gezicht of oog getroffen door een stukje steen dat los schiet. Toch gaat de beeldhouwer door. Hij heeft het uiteindelijke beeld al in zijn gedachten getekend en geschilderd. Weet wat zijn einddoel is en gaat onverdroten verder om zijn 'ideaalbeeld' te laten verrijzen uit de steen. Soms heeft hij daar honderden stenen voor nodig. En op een dag... op een dag is plotseling het beeld 'klaar' te zien voor heel de wereld en heeft de arbeid van de beeldhouwer uiteindelijk geleid tot het realiseren en verwezenlijken van zijn droom.

Je droom.
Ook jou droom komt, ook al lijkt het soms tegenovergesteld, beter en eerder uit als je geduld hebt, eerlijk blijft en zonder krediet werkt. Ook jou 'ideaal'beeld zal de wereld verrijken zodra daar de tijd voor is. Sluit je niet aan bij 'krediet instellingen' Vecht niet tegen onrecht. Neem geen krediet, geef geen krediet doch blijf oprecht en blijf, ook al worden zelfs de stenen van je afgepakt, net zoals de beeldhouwer, werken aan je ideaalbeeld.

1 opmerking:

  1. Beste mensen.

    Wij zijn een aantal mesne die vanuit de praktijk aan den lijve hebben ondervonden hoe het is plotseling in een totaal andere situatie te belanden.
    Ziek, onzeker missschien je baan en zekerheid kwijt en ga zo maar door.

    Nu heb ik persoonlijk 3 reintegratietrajecten doorlopen die werkelijk om te huilen waren.

    Dat kan en moet beter, dacht ik.

    Nu zeg ik niet dat de mensen die mij hebben begeleid hun werk niet goed hebben gedaan of hun stinkende best niet hebben gedaan, helemaal niet, maar ze zitten allemaal in een soort situatie waarin ze niet kunnnen kiezen welke methode voor de klient het beste zou werken.
    Met een uurtje per week kun je geen mensen fatsoenlijk begeleiden!!

    Onze aanpak is veel persoonlijker.

    Wij stellen de klient aansprakelijk voor zijn eigen succes en proberen hem/ haar gedurende dat hele proces te begeleiden en wel zo vaak en zo lang dat gewenst is.

    Bovendien hebben wij een organisatie achter en naast ons staan waar ook de reintegrant deel van gaat uitmaken en waar ze ten alle tijde een beroep op kunnen BLIJVEN doen.
    Hier kunnen ze diensten uitbesteden die ze minder beheersen of minder leuk vinden.

    Wat voor mensen zoeken we?

    In principe kan iedereen deelnemen aan onze reintegratieprocessen.

    * Wel is het fijn wanneer je van aanpakken weet, immers je wordt verantwoordelijk voor je eigen inkomsten.....
    * Je moet in de toekomst leren je niet (meer) in een slachtofferrol te laten drukken
    * Het zou fijn zijn wanneer je weet hoe je kunt samenwerken
    * bij ons maakt een vlekje niets uit, integendeel.

    Nou voor nu weer genoeg informatie, een andere keer weer wat anders....

    groet

    Joep

    BeantwoordenVerwijderen